Het hoe en waarom van flossen

Een gezond lichaam is erg belangrijk en daarbij horen gezonde tanden, kiezen en tandvlees. Door twee keer per dag drie minuten tanden te poetsen, zorgt u voor een goede basis. Vaak is dat niet voldoende, omdat een tandenborstel niet gemakkelijk in de ruimte tussen de tanden en kiezen komt. Onze tandarts kan je dan aanraden om te gaan flossen.

Wat verwijdert u met een flossdraad?

Met een flossdraad verwijdert u voornamelijk tandplak, dit bestaat uit bacteriën en producten van bacteriën. Haalt u de tandplak niet op tijd weg, dan kan het ervoor zorgen dat de bacteriën tandvleesontsteking en gaatjes veroorzaken. Met een flossdraad kunt u gemakkelijk bij de moeilijk bereikbare plekken komen en kunt u de tandplak zelf verwijderen.

Als u begint met flossen kan het tandvlees soms gaan bloeden, maar naarmate u vaker flosst zal dit vanzelf afnemen. Wordt het bloeden wel erger? Neem dan contact met ons op, dan kunnen wij u adviseren over de juiste techniek.

Hoe moet u flossen?

Beginnende flosser? Dan zijn de volgende tips handig om door te lezen, zodat u op een efficiënte wijze de tandplak verwijdert.

·         Allereerst, neem een ruim stuk flossdraad van ongeveer 40 centimeter, zodat u genoeg flossdraad overhoudt om te wikkelen tussen de wijsvingers. Houd een stuk van 2 a 3 centimeter over tussen.

·         Maak heen en weergaande bewegingen (zaagbewegingen) met het flossdraad door het contactpunt waar de kiezen en tanden elkaar raken. Breng de flossdraad tot het tandvlees totdat u weerstand voelt en maak korte heen en weer bewegingen.

Flossen

·         Gebruik bovenstaande techniek ook voor de aangrenzende zijkant van de tand of kies.

·         Ga door naar de volgende tand. Gebruik voor iedere tussenruimte steeds een nieuw stuk flossdraad.

Kijk voor meer afbeeldingen hoe u moet flossen op ivorenkruis.nl.

Om uw gebit gezond te houden is het om minimaal 1 x per dag te flossen. Weet u niet zeker of flossen wel geschikt is voor u? Vraag dan onze tandarts om advies

Tevreden klanten